opona_rowerowa_detka

Jak zabezpieczyć dętkę przed przebiciem?
W trakcie jazdy na rowerze może nam się zdarzyć przebicie dętki. To jedna z najpopularniejszych awarii. I zwykle zdarza się nam w najmniej spodziewanym momencie, a do tego uniemożliwia nam dalszą jazdę do czasu załatania lub wymiany dętki. Aby tego uniknąć, przede wszystkim musimy zadbać o zminimalizowanie ryzyka przebicia koła.
Podpowiemy Wam kilka sposobów, jak można zadbać o to, aby zmniejszyć ryzyko przebicia opony i dętki oraz cieszyć się bezproblemową jazdą:

Sprawdzanie stanu opon
Opony produkowane są z gumy, która z czasem starzeje się i utlenia oraz zużywa. Niezależnie od tego, czy często, czy rzadziej korzystamy z roweru — opony parcieją i przecierają się. Należy systematycznie sprawdzać stan swoich opon, aby zachować bezpieczeństwo i komfort jazdy. Warto pamiętać o tym szczególnie w sytuacji, kiedy zdarza się nam częste przebijanie dętek – prawdopodobnie to jest właściwy moment, aby zakupić nowe opony.
W sytuacji, kiedy często dochodzi do przebijania dętek i problem dotyczy jednego koła, warto dokładnie sprawdzić, czy w oponie nie ma ciała obcego (np. szkła, drutu, kolca). Taka operacja wymaga od nas sporo uważności – czasem element jest tak niewielki, że trudno go dostrzec i jest trudny do wyczucia, a może nam sprawić sporo kłopotu.

Sprawdzanie ciśnienia w oponach
Na oponach najczęściej podana jest informacja o zalecanym zakresie ciśnienia (taką informację można znaleźć na boku opony). Należy stosować się do zaleceń producenta, a ciśnienie sprawdzać regularnie. Ważna informacja – ciśnienie sprawdzamy przy wykorzystaniu manometru, nie ufajmy sprawdzeniu „na oko”. Zbyt niskie ciśnienie w oponie spowoduje, że będziemy się męczyć w trakcie jazdy (zwiększa opory toczenia), a przy tym po najechaniu na przeszkodę może się ugiąć i spowodować przyszczypnięcie dętki i jej uszkodzenie. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie powoduje szybsze zużywanie się opony i powoduje rozciągniecie dętki, ryzykujemy w ten sposób jej łatwiejsze przebicie.

Sprawdzanie obręczy
Jeżeli zdarzają nam się częste przebicia dętki, warto dokładnie sprawdzić obręcz. Powodem uszkodzenia dętki może być uszkodzona lub źle zamontowana szprycha albo kolec czy uszkodzenie na obręczy, które będą wbijać się w dętkę. W takim wypadku należy znaleźć dokładne miejsce, gdzie opona uległa przebiciu i zlokalizować to miejsce na oponie.
Zalecamy też montaż opaski na obręcz rowerową, która oddziela dętkę od obręczy. Taka opaska powinna zostać ułożona dokładnie na całej długości i najlepiej też, aby chroniła obręcz na całej jej szerokości.

Bezpieczna jazda
Wszystkie powyżej opisane metody i pewnie jeszcze wiele innych nie są w stanie pomóc, jeżeli będziemy poruszać się na rowerze w sposób niebezpieczny. Pamiętajmy o tym, aby unikać najeżdżania na krawężniki z dużą prędkością, nie podnosząc przedniego koła. Jazda po terenie, gdzie mogą znajdować się metalowe odłamki, kawałki szkła czy inne niebezpieczne elementy, znacząco zwiększą ryzyko przebicia opony. Warto o tym pamiętać, kiedy ryzykujemy niebezpieczną jazdę. Powyżej opisaliśmy podstawowe zasady, które należy stosować, aby zadbać o jakość naszych dętek i opon. A teraz przedstawimy kilka sposobów na to, jak zabezpieczyć przed przebijaniem dętki i opony w naszych rowerach:

Nieprzebijalne opony
Na rynku pojawiły się już nieprzebijalne opony, które wykonano ze specjalnej pianki polimerowej. Takie opony trudno uszkodzić, choć pewnie i to jest możliwe. Oczywiście mają swoje drobne niedogodności – są cięższe od tradycyjnych opon oraz ich montaż jest trudniejszy. Jednak jest to ciekawa alternatywa dla rowerzystów, którzy chcą minimalizować ryzyko przebicia opony.

Grubsze dętki
Wybierając dętkę do opony, możemy wybrać taką, która będzie mniej podatna na uszkodzenia. Jak to zrobić? Należy wybrać dętkę z grubszej gumy. Kiedy dopasowujemy dętkę do opony, to spośród sugerowanych modeli, powinniśmy wybrać tę o maksymalnym zakresie (np. jeżeli do opony pasują dętki 1,5 – 1,8 cala, to wybieramy dętkę o szerokości 1,8 cala). W trakcie pompowania dętka będzie mniej podatna na przebicia (nie będzie się tak mocno rozciągać).

Szersze dętki
Rozmiar dętki musi być dopasowany m.in. do szerokości opony. I tu także mamy pewien margines dopasowania, gdyż możemy wybrać model opony, który będzie miał najgrubszą dętkę. Im cieńsza dętka, tym większa możliwość jej uszkodzenia. Zatem siłą rzeczy – jeżeli dętka będzie grubsza, to trudniej będzie ją przebić. A dokładnie takiego efektu oczekujemy.

Opony bezdętkowe
Ten typ opon jest sugerowany dla rowerów przeznaczonych do agresywnej jazdy jak np. MTB, choć pojawiają się już na rynku opony bezdętkowe przeznaczone do rowerów dla osób jeżdżących mniej agresywnie (np. rowerów trekkingowych). Korzystając z opon bezdętkowych, zastępujemy dętkę specjalnym mleczkiem uszczelniającym. W ten sposób unikamy uszkodzenia dętki (skoro jej nie ma ;)), choć takie rozwiązanie ma też swoje wady. Uszkadzając taką oponę, mleczko uszczelniające może się wylać i nas np. pobrudzić. Niektóre uszkodzenia mogą też okazać się za duże na załatanie dziury. Są już co prawda dostępne zestawy naprawcze do tego typu opon, ale oczywiście wiąże się to z kolejnymi kosztami. Zatem jak kolejne nowatorskie rozwiązanie – tzw. „bezdętki” mają swoje zalety, jak i wady, choć miłośnicy tego typu opon podkreślają, że w tym wypadku zalet jest znacznie więcej.
Antyprzebiciowe wkładki do opon
Kolejnym sposobem na uniknięcie uszkodzenia dętki jest zakup specjalnych antyprzebiciowych wkładek do opon. Takie wkładki tworzą dodatkową warstwę ochronną pomiędzy oponą i dętką. Na rynku znajdziemy m.in. antyprzebiciowe wkładki w postaci taśmy lub nawet grubszego elementu tworzącego coś na kształt pancerza. Jako zestaw awaryjny możemy kupić piankowe wkładki, które umożliwia nam bezpieczny powrót do domu w przypadku przebicia dętki bez dopompowywania koła.
Uszczelniacze do dętek
Ostatnim opisywanym przez nas sposobem na uszkodzenia dętki są tzw. uszczelniacze do dętek. W sklepach możemy nabyć dętkę, która już ma wewnątrz taki środek. Kiedy przebijemy dętkę, ten środek pod wpływem ciśnienia w dętce dostanie się do uszkodzenia i zaklei je. Trzeba odczekać chwilę, na nowo napompować oponę i można jechać dalej.

Reasumując – jest szereg sposobów, aby zadbać o nasze opony i zabezpieczyć je przed przebijaniem dętek. Wybór metody zależy od tego, jaki styl jazdy preferujemy oraz przede wszystkim od wysokości naszego budżetu. Wielu z nas wybiera tradycyjne rozwiązania, choć na pewno znajdą się i tacy, którzy lubią nowinki techniczne. Warto znać różne możliwości, aby rozwiązanie najdogodniejsze i najbezpieczniejsze dla nas.
Jeżeli macie swoje sposoby na unikanie przebijania dętek, to chętnie je poznamy, piszcie do nas.

Autor: Daniel Koza