Górski rower elektryczny
Rowery elektryczne w wersji MTB są zaprojektowane i przygotowane do jazdy po szlakach górskich, jednak ciągle jeszcze budzą wątpliwości w środowisku rowerzystów przywiązanych do tradycyjnych rozwiązań.
Często słychać opinie, że jest to oszukiwanie tradycyjnej natury jazdy górskiej, która powinna odbywać się bez dodatkowych „wspomagaczy”. Z sezonu na sezon ten typ rowerów wzbudza coraz większe zainteresowanie nawet największych miłośników kolarstwa górskiego. Dlaczego tak się dzieje? Być może dlatego, że podstawową zaletą jazdy na takim e-rowerze jest odciążenie w trakcie ciężkich podjazdów, które potrafią być uciążliwe nawet dla miłośników ekstremalnej jazdy – często klasyczne rowery nie są przystosowane do sporych wzniesień. I dokładnie na takich podjazdach pedałując, możemy uruchomić napęd elektryczny. Zatem pedałujemy jak na tradycyjnym rowerze górskim, jednocześnie odciążając pracę naszych nóg i oszczędzając naszą energię na dalszą jazdę.
Z kolei na prostym odcinku trasy uruchomienie napędu pozwala nam odpocząć i zebrać siły na kolejną jazdę w trudniejszym terenie. Możemy w ten sposób z pomocą wspomagania gospodarować swoją energią, co finalnie pozwoli nam przejechanie dłuższego dystansu i czerpanie przyjemności z jazdy.
Wbrew obiegowym opiniom, elektryczny rower górski to nie jest rozwiązanie dla leniwych, lecz dla aktywnych osób, które potrafią planować, przewidywać i aktywnie współpracować ze swoim pojazdem w trakcie jazdy.
Tradycyjny i elektryczny rower górski — podobieństwa i różnice
Elektryczne rowery górskie posiadają wszystkie rozwiązania, które znajdziemy w tradycyjnych rowerach górskich. Różnią się tym, że jako dodatkowe wyposażenie posiadają silnik elektryczny oraz akumulator, które wspomagają działanie napędu rowerowego. Silnik działa tylko w czasie pedałowania, czyli takim rowerem jeździmy w dokładnie taki sam sposób, jak takim w wersji tradycyjnej. Silnik działa w ten sposób, że kiedy przestajemy pedałować, kończy się wspomaganie przez silnik.
Pedałując rowerem elektrycznym, dodajemy mocy przy każdym ruchu pedałami, więc wrażenia z jazdy są jak na tradycyjnym rowerze, ale dzięki nogom i silnikowi pozyskujemy dodatkowe wspomaganie. Moc silnika kontrolujemy za pomocą zamontowanego na kierownicy pilota. Elektryczne rowery posiadają także tryb bezobsługowy, który automatycznie dobiera siłę wspomagania w zależności od sytuacji na trasie.
Waga roweru elektrycznego
Warto podkreślić podstawową różnicę w wadze pomiędzy klasycznym rowerem górskim a takim w wersji elektrycznej. Każdy rower elektryczny (nawet taki z najlżejszą ramą) będzie sporo cięższy od wersji klasycznej – to efekt wyposażenia roweru w silnik i akumulator.
Maksymalna prędkość wspomagana silnikiem elektrycznym
Elektrycznym rowerem górskim możemy jechać tak szybko, jak szybko potrafimy pedałować. Pamiętajmy jednak, że zgodnie z przepisami obowiązującymi w Europie, silnik przestanie działać po osiągnięciu prędkości 25 km/h. Oczywiście, możemy nadal pedałować, ale silnik nie będzie już osiągał większej mocy.
Rodzaje zawieszenia w rowerze elektrycznym
Producenci rowerów elektrycznych pozostawili w zasadzie niezmienioną geometrię rowerów e-MTB, wzbogacając je jedynie o akumulator i silnik i starając się je ukryć tak, aby nie były mocno widoczne. Zatem niewprawnym okiem można nie odróżnić klasycznego roweru górskiego od e-bike’a. Dzięki temu rowery te są także przystosowane zarówno do rekreacyjnej jazdy, jak i do wymagających, wyboistych i pełnych trudnych zjazdów i podjazdów tras.
W sklepach rowerowych, tak jak w przypadku klasycznych rowerów, znajdziemy zarówno rowery elektryczne ze sztywnym, jak i pełnym zawieszeniem. Wybierając rodzaj zawieszenia, kierujemy się dotychczasowymi zasadami, czyli rodzajem tras, jakie zamierzamy pokonywać naszym pojazdem. Sztywne zawieszenie pomoże nam w trakcie zjazdów, a pełne zawieszenie sprawdzi się podczas długich przejazdów w trudnym terenie.
Zasięg roweru elektrycznego
O tym, jak długą trasę przejedziemy na jednym ładowaniu akumulatora, decyduje wiele czynników. Przede wszystkim pojemność tegoż akumulatora, moc i sprawność silnika, waga rowerzysty, rodzaj pokonywanej trasy i warunki atmosferyczne. Im więcej energii zużyjemy podczas jazdy, tym szybciej akumulator ulegnie wyczerpaniu. Warto o tym pamiętać planując podróż i odpowiednio wydatkować nasze zasoby w trakcie jazdy.
Podsumowując – elektryczny rower górski MTB to jest dobry wybór dla osób, które kochają trudne i pełne wyzwań trasy. Korzystając ze wspomagania silnikiem, łatwiej poradzimy sobie z najbardziej wymagającą trasą, a dzięki dodatkowej mocy odciążymy swoje kolana w trakcie wykonywania podjazdów i zachowamy energię na dłuższy dystans.
Autor: Daniel Koza