W ofercie sklepów możemy spotkać kilka rodzajów błotników dedykowanych rowerom MTB. Zanim zdecydujemy się na zakup, warto upewnić się, czy dany model błotnika będzie pasował do naszego roweru. Poniżej pokrótce opisujemy najczęściej wybierane modele.
Pełne błotniki
Większość rowerów górskich nie posiada punktów mocowania dla prętów pełnych błotników. Zdarzają się wyjątki – wówczas klasyczne pełne błotniki będą najskuteczniejsze. Jednak ze względu ograniczony prześwit na błoto, takie rozwiązanie raczej sprawdzi się w rowerach wykorzystywanych jako miejski środek transportu.
W sklepach dostępne są pełne plastikowe błotniki pozbawione prętów. Są one nieco krótsze i ze względu na brak stabilizujących je prętów problemem jest ich elastyczność – mają tendencje do wyginania się na boki i ocierania o oponę podczas jazdy w terenie co może spowodować uszkodzenie opony. Zatem polecane są raczej do jazdy rekreacyjnej.
Sztywne błotniki plastikowe
To obecnie najpopularniejszy rodzaj błotników do rowerów MTB. Montujemy je bezpośrednio do rury sterowej widelca i sztycy podsiodłowej lub górnych rurek tylnego trójkąta.
Największą zaletą tego rodzaju błotników jest ich kompatybilność – możemy je dopasować do prawie każdego roweru. Z kolei możliwość szybkiego demontażu powoduje, że w korzystnych warunkach pogodowych, możemy je w łatwy sposób zdemontować i cieszyć się jazdą.
Jak w każdym wypadku – zadbajmy o ich jakość, warto zainwestować w lepszy model i cieszyć się komfortem z ich użytkowania. W najtańszych modelach często zawodzi wytrzymałość mocowań.
Ten rodzaj błotników daje solidną ochronę przed błotem i wodą, choć oczywiście lepiej nasze ciało i rower ochronią pełne błotniki.
Małe błotniki z elastycznego plastiku
Ciekawym i estetycznym rozwiązaniem jest korzystanie z małych błotników montowanych na podkowie widelca za pomocą opasek zaciskowych lub rzepów.
To rozwiązanie dla osób, które nie chcą szpecić swojego roweru dużymi błotnikami i szukają estetycznego, prostego rozwiązania. Taki błotnik chroni przed błotem wystrzeliwanym do przodu przez przednie koło. Z tego prostego zadania wywiązuje się on znakomicie, ale trzeba mieć świadomość, że reszta ubioru pozostanie brudna.
Możliwy jest też montaż tylnych błotników wykonanych z tego samego materiału i zaczepionych o pręty naszego siodełka. Ochrona przed wodą i błotem jest skuteczna, ale tylko w niewielkim miejscu i dotyczy dolnej części naszych pleców.
Błotniki montowane pod dolną rurą ramy
Plastikowy błotnik mocowany pod ramą za pomocą gumowych pasków to jedno z pierwszych tego typu rozwiązań do roweru MTB, które pojawiło się na rynku. Cechuje je dopasowanie do prawie każdego roweru, lekkość i całkiem estetyczny wygląd. Jednak jest o rozwiązanie znacznie mniej skuteczne od tych później wprowadzonych na rynek modeli, a do tego przede wszystkim chroni przed zachlapaniem nasze ciało i nie chroni twarzy. Znacząco wpływa to na komfort jazdy, nikt z nas nie przepada za kompresem błotnym na twarzy w trakcie jazdy. Niezaprzeczalną zaletą tego rozwiązania jest kompatybilność z większością modeli rowerów MTB, niska masa oraz wygląd tych błotników.
Przy wyborze odpowiednich błotników rowerowych należy zwrócić uwagę przede wszystkim na przeznaczenie roweru. Jeżeli chcemy korzystać z naszego roweru bez zamontowanych błotników, a zakładać je będziemy tylko w deszczowe dni, wówczas warto pomyśleć o małych błotnikach montowanych pod siodełkiem lub przyczepianych do sztycy. Jeżeli szukamy błotników zamontowanych na stałe, wówczas szukajmy pełnych błotników. Jak widać – spośród istniejących rozwiązań, każdy znajdzie coś dla siebie.
Autor: Daniel Koza